Direktlänk till inlägg 12 januari 2022
Nej, Volvo har inga fabriker i Norge som bygger vagnar för lokaltrafik. Vad bilderna visar är Volvos första generation elhybrider för stadstrafik. Dom har nu som begagnade bussar hamnat här i Sundsvall och även i Örnsköldsvik.
Varför jag väljer att kalla dom "norska" är för att dom rullade tidigare på ett trafikområde i nord-Norge - i Tromsø.
När min arbetsgivare avvecklade sin verksamhet där så fick vi här i Västernorrland ta över dessa lådor. Som man kan se är det inget för en förare över medellängd att sitta i. Benutrymmet på förarplatsen är minimalt jämfört med dom som man kör annars till vardags.
Varför hamnade jag i den då? Jo, den vagn jag hade den söndagsmorgonen havererade och snabbt behövde jag en ersättare.
En kollega var inte för långt borta och som en nödlösning fick jag ratta norskt.
Ett par timmar senare fick jag göra ett till byte mot en vagn som var mer anpassad till den trafik jag kör. Men det var roligt att få nåt man aldrig testat.
Roligt var det också att under tiden jag fick den norska vagnen utbytt på busstationen mot en bättre så hörde jag plötsligt i komradion: "Men nu du Robert får du sträcka ut långbenen!". Föraren som hade hjälpt mig tidigare var i närheten och såg på när jag gjorde vagnbytet.
Full i skratt greppade jag mikrofonen och sade: "Ja, äntligen!".
Att jobba helger är inte det roligaste som finns men just den söndagen gjorde att i alla fall en del av helgen blev lite mer spännande än vanligt!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | |||
10 | 11 |
12 | 13 |
14 | 15 | 16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 | 30 |
|||
31 |
|||||||||
|