Aspie behind the wheel

Alla inlägg under december 2019

Av Robert - 31 december 2019 22:38

Mycket välkommen ska du vara kära läsare till denna nystartade blogg som jag döpt till Aspie by the wheel! Vad kommer denna blogg handla om och vad är en Aspie? Jo, denna bloggs syfte är att fungera som en slags terapi för min del men också kunna dela med mig av lite historier från förarplatsen i en buss som rullar i Sundsvalls-området. Det är just det som är mitt jobb, jag är busschaffis. Men det som gör att jag sticker ut från mängden bland andra chaufförer är att just jag har en NPF-diagnos sen många år tillbaka. NPF står för Neuropsykiatrisk funktionsvariation dit autism och Aspergers syndrom tillhör, och just den sistnämnda är den som jag är bärare av. Aspie är ett engelskt begrepp på just personer med Aspergers syndrom och för att kunna få en sådan diagnos behöver man uppfylla dom så kallade "aspie-kriterierna". Dom finns för övrigt här nedan:


http://habilitering.se/autismforum/leva-med/styrkor-och-svarigheter/aspie-kriterierna


Som Aspie och busschaffis så blir mina upplevelser från jobbet och även privat starkare än vad kanske "normala" människor upplever det. Det ska jag försöka skildra på denna blogg. Och ordet "terapi" som jag nämnde ovan har den betydelsen att jag vill må bättre bara genom att skriva av sig i någon form och det är där denna blogg kommer in!

 

Att skriva blogg är inget nytt för mig! Redan för drygt tio år sedan bloggade jag för första gången, och då handlade dåvarande bloggen om nåt helt annat än terapi och NPF. 

Gamla bloggen hittar du förresten här: www.rimusic.bloggplatsen.se 


Just i detta nu skjuts det nyårsraketer och smällare och man firar att 2020-talet är här! Därför låter jag en av dessa raketer symbolisera starten av denna blogg. 


Så tills nästa gång vi ses vill jag önska en god fortsättning på det nya året och det nya decenniumet!


Vi ses!

#gosaitrafiken 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards