Aspie behind the wheel

Direktlänk till inlägg 16 april 2020

Hit men inte längre!

Av Robert - 16 april 2020 21:40

 

Är det nångång man känner sig som en del av inredningen så är det nu!

Det har nu gått tre arbetsdagar med dom nya rutinerna, främre delen av bussen är avstängd för resenärer, vi förare öppnar aldrig framdörren vid påstigning och det känns väldigt ovant.

(Vet att dörren är öppnen i bakgrunden på bilden men det var för att jag var påväg ut och bussen var parkerad på depån)


Från att man sade hej till dom påstigande och knappande på en biljettmaskin till att inget av detta nu existerar för oss förare nu under denna corona-kris. Man sitter helt enkelt bara och öppnar och stänger dörrarna och kollar samtidigt i speglarna att alla kommer på ordentligt och kanske kanske man får ett hej från en stammis via den inre backspegeln, innan man rullar iväg.


Just detta med den avstängda delen av bussen är något som facket har drev på och jobbat för sedan corona-krisens början och det är snart ett faktum att inga framdörrar får öppnas på någon buss överhuvudtaget i hela landet inom kort.

En ytterligare fördel förutom minskad risk för smitta, som många kollegor med mig håller med om är att risken för att bli utsatt för hot och våld har miskat avsevärt, medans nackdelen är att det har blivit mer opersonligt att jobba som bussförare idag.

 

Man är ju som sagt ännu mera "en del av inredningen" idag men som i detta nu inte är ett problem. Just nu känns det helt toppen.

Vårat fackförbund fick igenom sitt krav om stängd framdörr efter mycket arbete och påtryckningar och även med en tur hos Arbetsmiljöverket och verkets beslut är nu vägledande där vi idag ser resultatet ombord på bussarna: Dock har det tagit för lång tid att få igenom detta. Under dom senaste veckorna vet jag förare som tyvärr blivit smittade och jag känner till att åtminstone en förare i Västerås redan har dött av covid-19.


Jag ser i alla fall framemot den dagen då när alla mina kollegor runt om i hela "buss-Sverige" slipper använda framdörren i fortsättningen och nu får en chans att hålla sig undan från smitta.  


Kollektivtrafiken är ska man komma ihåg först som sist en samhällsbärande funktion som skall fungera oavsett vad som händer i samhället och då kan pengar absolut inte gå före liv och hälsa hos oss som håller denna viktiga samhällsbärande funktion levande!

 
 
Amisa

Amisa

16 april 2020 22:56

Vad bra att ni nu kan jobba på ett tryggare sätt!
Jag hoppas du får fortsätta att vara frisk och må bra!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 7 februari 2022 22:01


När jag tog min andra dos vaccin så trodde jag att det var den sista. Men tänk så fel jag hade. Just hur corona-viruset utvecklar sig med nya mutationer som nu den senaste som är omikron så får man väl hålla med om att en påfyllnadsdos är nödvändig. ...

Av Robert - 29 januari 2022 20:42

Det skulle visst dröja till den så kallade fjärde vågen tills det var min tur att insjukna. Omikron-varianten var den som skulle få mig på fall! I tisdags fick jag provsvaret, dock hade det gått så lång tid från att jag testade mig att jag hade hunn...

Av Robert - 25 januari 2022 00:31


Så hände det som inte fick hända - jag blev sjuk! Hade absolut ingen aning hur det här skulle bli men det som tog stor plats i huvudet var förstås "CORONA". Och bara dagen innan hade jag läst att om man blir så här sjuk så kunde man vara väldigt sä...

Av Robert - 15 januari 2022 17:52

15 januari, ett datum som inte betyder så mycket för många. För dom allra flesta är januari inte mer än en någon form av transportsträcka till ljusare och varmare tider. Januari är för det mesta mörk, kall och snöig. Årets januari är dock ett undanta...

Av Robert - 14 januari 2022 08:44


Ibland tillåter körschemat att göra nåt annat än köra och vas passar då bättre än att ta ett varv runt kärran och ta lite frisk luft? Dom senaste dagarna har ett oväder rasat i dom västra delarna av södra Norrland och det har även märkts även här i...

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards