Aspie behind the wheel

Direktlänk till inlägg 10 april 2020

Arbetsmiljöverket har sagt sitt - framdörren skall vara stängd!

Av Robert - 10 april 2020 22:07

Inget bloggande på några dagar har jag märkt, kan delvis skylla det på en avgrävd fiberkabel här i området och det har gjort att datorn varit oanvändbar. Men här kommer senaste nytt:


https://www.bussmagasinet.se/2020/04/arbetsmiljoverket-stang-framdorren-pa-bussarna-annars-dryga-viten/

 

Arbetsmiljöverket har nyligen avgjort huruvida vi bussförare ska göra i frågan om att tillåta eller inte tillåta påstigning framtill i bussen. Vi förare har ända sedan Corona-krisens början inte velat ha påstigande på det vanliga sättet genom framdörren av den anledningen att vi är så utsatta för smitta. I busstrafiken i Stockholm och i andra delar av landet har man stängt av främre delen i bussen och gjort att på- och avstigning bara kan ske genom bakdörrarna och på så sätt minskat risken att föraren utsatts för smitta.

Men i andra delar av landet har dom olika kollektivtrafikmyndigheterna i respektive län fortsatt ha påstignig genom via framdörren. Det enda man gjort i dom fallen är att dom främre sittplatserna stängts av och att stående inte heller får stå i främre delen av bussen.


Men nu har alltså Arbetsmiljöverket avgjort frågan och med det så kommer det förhopningsvis se likadant ut i hela landet. Att på- och avstigning inte kommer vara tilåtet via framdörren.

Kunden får vid påstigning bak blippa sitt reskort i kortläsaren som nu flyttats från förarens område där fram till att finnas på en helt annan placering än vad man kanske är van vid.

Jag gjorde igår kväll kan man säga mitt sista pass där jag använde framdörren för påstigning och sade "hej" till kunderna och sen när jag är tillbaka bakom ratten efter påskhelgen på tisdag så kommer det kännas annorlunda.

Då kommer jag inte längre ha någon som helst kundkontakt i arbetet, inte göra några "udda resor" och inte heller sälja eller kolla biljetter. 


Lite konstigt kommer det kännas men samtidigt känns det bra att vi fått direktiv om hur vi ska jobba för vår egen säkerhets skull. Bara häromkvällen var det både en och två personer som klev på min buss som inte hade någon respekt för att hålla avståndet till mig. Då kändes det obehagligt när en vilt främmande person lägger sin hand på min ena arm.

Då härsknade jag till och markerade genom att skrika.


Det räckte nog för att hela den arbetskvällen skulle bli förstörd, för då blev jag så förbannad!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 7 februari 2022 22:01


När jag tog min andra dos vaccin så trodde jag att det var den sista. Men tänk så fel jag hade. Just hur corona-viruset utvecklar sig med nya mutationer som nu den senaste som är omikron så får man väl hålla med om att en påfyllnadsdos är nödvändig. ...

Av Robert - 29 januari 2022 20:42

Det skulle visst dröja till den så kallade fjärde vågen tills det var min tur att insjukna. Omikron-varianten var den som skulle få mig på fall! I tisdags fick jag provsvaret, dock hade det gått så lång tid från att jag testade mig att jag hade hunn...

Av Robert - 25 januari 2022 00:31


Så hände det som inte fick hända - jag blev sjuk! Hade absolut ingen aning hur det här skulle bli men det som tog stor plats i huvudet var förstås "CORONA". Och bara dagen innan hade jag läst att om man blir så här sjuk så kunde man vara väldigt sä...

Av Robert - 15 januari 2022 17:52

15 januari, ett datum som inte betyder så mycket för många. För dom allra flesta är januari inte mer än en någon form av transportsträcka till ljusare och varmare tider. Januari är för det mesta mörk, kall och snöig. Årets januari är dock ett undanta...

Av Robert - 14 januari 2022 08:44


Ibland tillåter körschemat att göra nåt annat än köra och vas passar då bättre än att ta ett varv runt kärran och ta lite frisk luft? Dom senaste dagarna har ett oväder rasat i dom västra delarna av södra Norrland och det har även märkts även här i...

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards