Aspie behind the wheel

Direktlänk till inlägg 19 mars 2020

Varför i h-vete all denna hamstring på toapapper?! GE TUSAN I DETTA!!

Av Robert - 19 mars 2020 20:40

Om ni läsare undrat varför det har legat stilla på denna sida så kan jag berätta att det absolut inte har haft med det nya Corona-viruset att göra. Visserligen hade jag feber i ett dygn för knappt två veckor sedan men efter ett dygn (som mest var i ett sovande tillstånd) så var febern borta och jag behövde inte sjukskriva mig veckan därpå. Dock trist att hela helgen skulle gå åt till att vila...


Nu till det jag ville komma till.

Varför har det blivit sådan hysteri sedan det blev känt att corona-viruset och sjukdomen "Covid-19" drabbade oss här i norra Europa? Och framför allt varför har just dasspapper blivit det som folk hamstrar kanske mest? Jag har viss förståelse för att man kanske köper vissa kolonialvaror som havregryn, torrmjölk och pasta i stora mängder i sjukdomstider men varför toapapper!? Det blir kortslutning i hjärnan på mig direkt eftersom jag inte ser något vettigt syfte till denna bunkring av toapapper och när man sedan går och handlar och passerar dessa tomma hyllor där både hushålls- och toapappret brukade vara så ser det så himla uppkäftigt ut!!

 

Det råder just nu högtryck hos både åkerier och centrallager nu när vissa av oss har hamstrat som vi gjort. Det gör att man inte kan lägga skiten på logistiken, dom gör så gott dom kan, lastbilschaufförerna, truckförarna med flera.

Men jag väljer att slänga en känga till vissa av oss som har hamstrat.

För i mina ögon är det bara så meningslöst och egoistiskt på samma gång att bunkra sådana mängder av nåt som inte kommer att ta slut i första taget.


Och ännu värre är det nu när vissa har tagit det till en nivå till, man har börjat hamstra värktabletter! Fatta vad uppkäftigt det är när ibland fullt friska människor tömmer hyllorna på medicin! Och sedan är det rent förkastligt att sjuka och svaga får vända hem tomhänta för att hyllorna på apoteken och i dagligvaruhandeln gapar tomma!


Men är oron befogad att det kommer ta helt slut på våra basvaror? 

Vi tar toapappret som exempel.

Per Lorentz, presschef på företaget Essity som är en av dom största tillverkarna i Europa av hyggienartiklar som toapapper, mensskydd, blöjor etc, sade i en intervju i Sveriges radios "P4 Extra" för ett tag sen att det dagligen tillverkas närmare en miljon rullar med toapapper i deras fabrik.

Det finns ingen risk att toapappret tar slut - sade Per Lorentz då i intervjun

Länk till intervjun nedan:


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=7430413


Är det då nödvändigt att bunkra toapaper? Svaret är ett bestämt nej, finns ingen som helst anledning att fortsätta med detta vansinne!

När hyllorna i butikerna är fyllda igen, GE FAN I ATT HAMSTRA!!!


Jag har sagt det förr och jag säger det igen, sunt förnuft kommer man långt med. Punkt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 7 februari 2022 22:01


När jag tog min andra dos vaccin så trodde jag att det var den sista. Men tänk så fel jag hade. Just hur corona-viruset utvecklar sig med nya mutationer som nu den senaste som är omikron så får man väl hålla med om att en påfyllnadsdos är nödvändig. ...

Av Robert - 29 januari 2022 20:42

Det skulle visst dröja till den så kallade fjärde vågen tills det var min tur att insjukna. Omikron-varianten var den som skulle få mig på fall! I tisdags fick jag provsvaret, dock hade det gått så lång tid från att jag testade mig att jag hade hunn...

Av Robert - 25 januari 2022 00:31


Så hände det som inte fick hända - jag blev sjuk! Hade absolut ingen aning hur det här skulle bli men det som tog stor plats i huvudet var förstås "CORONA". Och bara dagen innan hade jag läst att om man blir så här sjuk så kunde man vara väldigt sä...

Av Robert - 15 januari 2022 17:52

15 januari, ett datum som inte betyder så mycket för många. För dom allra flesta är januari inte mer än en någon form av transportsträcka till ljusare och varmare tider. Januari är för det mesta mörk, kall och snöig. Årets januari är dock ett undanta...

Av Robert - 14 januari 2022 08:44


Ibland tillåter körschemat att göra nåt annat än köra och vas passar då bättre än att ta ett varv runt kärran och ta lite frisk luft? Dom senaste dagarna har ett oväder rasat i dom västra delarna av södra Norrland och det har även märkts även här i...

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards