Aspie behind the wheel

Alla inlägg den 25 januari 2020

Av Robert - 25 januari 2020 19:10

Jag måste säga att jag tycker det är jättekul när det kommer hit folk på besök från andra delar av världen och som vill resa med våran kollektivtrafik här i norr. Då får man ta fram sin bästa sida och även dom kunskaper man har i det engelska språket.

Men viktigaste är ändå att man har sinne för service och att man har förmågan att svara på frågor som dessa kunder kanske ställer till dig som är ansiktet utåt.

 

Häromdagen klev det några engelskspråkiga ungdomar ombord och ville åka med min buss från Sundsvall.

Jag fick veta att dom skulle till en plats där det skulle innebära ett byte till en anslutande buss för att kunna åka vidare mot deras slutdestination och jag hade då gott om tid på mig att tänka igenom hur bytet skulle gå till på smidigast möjliga sätt. 

Betalt och klart och så bar det iväg.


Senare när vi började närma oss platsen i Sörberge i Timrå kommun där anslutande bussen väntade på mig greppade jag mikrofonen och sade:

 

"The next station is "Sörberge Norra", which this bus terminates.

Change here to the busroute number 610 to Stavreviken and "Bergeforsen"


Inspiration till detta utrop fick jag från Londons tunnelbana där det låter nästan på samma sätt.

Översatt blev det att jag sade att nästa hållplats var Sörberge Norra som var sluthållplats och att det var byte till linje 610 till Stavreviken och Bergeforsen (ungdomarna hade den sistnämnda som sin slutdestination förresten).

Inget "tack för skjutsen" men jag tror dom uppskattade mitt sinne för service. 

 

En dag kvar av denna arbetshelg, innan lite skön ledighet på måndag och tisdag

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards