Aspie behind the wheel

Alla inlägg den 23 februari 2020

Av Robert - 23 februari 2020 15:18

 

Som lovat så kommer här en summering av dom arbetsnätter som varit. I denna stund så har jag både sovit igen senaste skiftet - gick och lade mig vid 04 och sov ända till efter 12 idag.

Dagens skift börjar vid halv sex och är relativt kort, bara drygt sex timmar i arbetstid.


Men nu till summeringen:

Fredag (19.40-03.04)


19.40: Löser av en kollega som gör kväll och bussen jag tar över blir min hela natten lång.


19.50: På en hållplats är det lite ungdomar som tänkte åka med in till Sundsvall. Jag får vänligen men bestämt avvisa en fylld plastmugg med dricka som en av killarna höll i. Killen väljer att kasta ut muggen och sätter sig i bussen (omnämnt i tidigare inlägg)


Turerna in till Sundsvall är mer eller mindre tomma, endast en handfull åker den här tiden in till stan. Däremot är turerna från stan fylld till bredden men inget konstigt med det. Folk skall ju hem!

På det hela taget råder ett lugn i trafiken, lite blåljus mötte man under skiftets gång men inget som påverkade mig som förare.


22.00: 45 minuter rast


02.50:(26.50 i körspecen) Sista turen är körd och vid sista hållplatsen på linjen gör jag enligt våra rutiner en total genomgång i bussen innan jag åker vidare till depån. I mitten av bussen är det en man som somnat och märker inte att bussen är framme och att jag står framför honom. Det gick åt tre försök att väcka mannen dock med mycket försiktighet. Man kan aldrig vara säker på hur en sovande människa ska reagera när den vaknar. 

När mannen kom på benen och lämnade bussen kunde jag avsluta den första av två arbetsnätter och åka till depån och till min bil.

   

Fordonsvård, före och efter


Lördag (19.26-03.04)


19.26: Startar upp den buss jag blivit tilldelad och påbörjar passet.


20.55: Första svängen avklarad med måttliga mängder resenärer på turerna till och från stan. Dags för kvällens första fordonsvård där det ingår i arbetsuppgifterna tankning, tvättning, städning och säkerhetskontroll av buss.

 

22.19: Efter att turerna efter fordonsvården avlöpt utan större bekymmer så väntade en mindre anstormning av resenärer. På en hållplats uppskattar jag det till ca tjugo stycken själar varav en av dessa skulle bli kvällens och helgens stjärna! En kraftigt överförfriskad medelålders man som ändå var på strålande gott humör klev ombord. 

Mannen underkskattade sin förmåga att betala för in bussbiljett då han sade sig inte veta hur man gjorde med apparaterna. Tillsamans löste vi problemet och han fick sin biljett.

Men när det handlar om sådana fall av överförfriskningade människor så blir det en del kroppskontakt (klappningar m.m.) och man blir inte lämnad ifred i första taget. Under alla år har jag lärt mig hantera sådana saker trots min diagnos och jag vet att det inte är illa menat från deras sida och allt som kommer från deras munnar inte alltid stämmer med verkligheten. 

Den mannen var inget undantag utan kom fram flera gånger till mig där fram och ville "slänga käft". Egen erfarenhet vet dock hur man ska hantera dessa människor och allt gick lugnt tillväga. Tack vare att jag behåller mig lugn i dessa situationer löser det sig ofta av sig själv.


Efter drygt tjugo minuters resa med mycket skönsång (eller inte) från den berusade gubben så var han framme på sin hållplats och det blir naturligvis också han som vill ha sista ordet fast på ett lite utdraget sätt.

Det avslutas med lite handskakningar och tackar för turen, som oftast.


22.55: Rast


23.30: Nästa sväng till Sundsvall men utan större mängd folk. Kvällens andra och sista fordonsvård följde därefter. 


01.30: Arbetsdagen börjar lida mot sitt slut, två turer kvar (ToR Sundsvall) där turen till Sundsvall är helt tom på folk.


02.23: Under sista turen från Sundsvall ser jag i min backspegel hur en ung kille är böjd över en papperskorg i bussen. Jag ropar från förarplatsen och undrar läget. Killen verkade må dålig av ett lite för högt alkoholintag tidigare under kvällen och jag erbjuder platsen längst fram så han och jag kan prata med varandra och samtidigt hålla koll på läget. 

Killen verkar inte må sämre för det utan håller sig lugn ända till hållplatsen som är hans destination. Han tackar för hjälpen och kliver av.


02.50: Stannar på sista hållplatsen och gjorde min genomgång av bussen. Två killar som hade somnat bak i bussen och nyss vaknat till liv när jag stannade, uppvisade ett för mig ett närmast förvirrat intryck. Då dessa insåg att dom åkt för långt ville dom naturligvis åka med på tillbakavägen.

Problemet var att jag och bussen skulle till depån och kommer inte till deras destination på långa vägar. Promenad eller vänta på nästa buss som skulle komma om 2,5 timme senare var det som jag erbjöd.

Tillslut lämnade killarna bussen och jag kunde avsluta mitt skift och sedan åka hem.

Av Robert - 23 februari 2020 01:29

Natt-jobb-helgen fortsätter även denna natt men innan jobbet så var jag och min idrottsklubb KFUM Kometerna på hockey!
Timrå IK tog emot Västervik i isladan i Timrå (NHK Arena). En underhållande match och kul att titta på.
Inte så konstigt för hemmalaget TIK vann med 5-1!

Men så när matchen var slut och vårat TIK inkasserade tre poäng i toppstriden i Hockeyallsvenskan, kunde jag åka hem med god tidsmarginal och förbereda mig inför nattens bravader i bussen. Precis som igår natt så är det jag och min kollega Nisse som har ansvaret för turerna till och från Njurundabommen.

Och nu i skrivande stund har jag en sväng kvar till och från Sundsvall, jag har städat och säkerhetssynat två bussar och fått i mig lite kvällsmat.
En summering av helgen i sin helhet blir det i nästa inlägg.
Tills dess, godnatt!

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards