Aspie behind the wheel

Direktlänk till inlägg 20 januari 2020

Mitt sätt att säga "sluta larva dig!"

Av Robert - 20 januari 2020 20:52

Det var söndag kväll.
Under själva dagen hade jag inte lyft ett finger, bara legat på latsidan. Men mat måste man ju ha och jag hade några dagar tidigare spanat in ett recept på en kycklinggratäng med purjolök, paprika och svamp. Och till det en sås på grädde, creme fraiche, soya och sambal Oelek som jag bara ville testa.
Mot affären!

Jag bor så pass bra att det är bara drygt en kilometer att gå till affär'n, så på med vinterjackan och reflexerna.
Nästan framme vid affär'n märkte jag av ett gäng tonåringar som var på väg åt samma håll som mig. Flamsiga som så många andra men jag brydde mig inte.

Nu till vad som hände inne på affär'n.
När allt var scannat i min kasse så hade jag lagt lite smågodis i en påse som skulle vägas och så småningom också scannas. Bara för att belöna mig själv, äta nåt sött efter maten.

Vid vågen vid godiset stod tonåringarna som jag såg utomhus innan och dom var fortfarande på glatt humör.
Det kunde jag köpa om det inte vore för att en av dessa killar låtit sin ena hand vila på vågens platta - ett hinder för mig då det var den vågen jag skulle använda!
Less och trött och lite grinig på samma gång - mycket för en flera dagar lång förkylning, tvekade jag inte en sekund.
Jag gick fram, greppade tag om killens handled som var på vågen och lyfte undan den. Efteråt kollade jag killen i ögonen och sade på ett lugnt och lågmält sätt orden
"ursäkta mig...". Det var mitt sätt att markera.
Jag kunde se chocken i hans ögon och det nervösa leendet innan han och hans kompisar gick undan och jag såg dom inte mer.

Jag bara tänkte i stunden efter att jag betalt och var på väg ut: "typiskt oss aspies, vi kan vara så iskalla att vi gör saker utan att tänka".
Det gäller att alltid tänka sig för innan man går till handling, men just då kände jag att det fick vara någon jäkla måtta på barnsligheterna!
Jag ville bara scanna godispåsen, betala och gå hem och laga ihop min middag!

Hur gratängen blev? Den blev supergod! :-) 

Här är förresten receptet:

https://www.land.se/recept/kycklinggratang-till-pasta/

 
 
Amisa

Amisa

20 januari 2020 21:06

Äh, det var nog bra för ungdomarna att någon lärde dom att vet lite hut! I Sverige är vi väl alltför ofta konflikträdda och säger inget när andra bär sig dumt åt? Vi borde bli lite mer tydliga istället.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

 
Diana

Diana

20 januari 2020 23:05

Hm, där kände jag verkligen igen mig. Jag är en och en halv meter lång och kan ofta ses som ett lämpligt "offer" för diverse "mobbare". Men det brukar gå över ganska snabbt, eftersom jag rör mig med pondus och har ett resting bitch face som säger en hel del...
Men jag drar mig inte heller för att visa mitt missnöje med ett iskallt lugn. Det brukar få folk lite ur balans. Hejja dig!!!!

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Robert - 7 februari 2022 22:01


När jag tog min andra dos vaccin så trodde jag att det var den sista. Men tänk så fel jag hade. Just hur corona-viruset utvecklar sig med nya mutationer som nu den senaste som är omikron så får man väl hålla med om att en påfyllnadsdos är nödvändig. ...

Av Robert - 29 januari 2022 20:42

Det skulle visst dröja till den så kallade fjärde vågen tills det var min tur att insjukna. Omikron-varianten var den som skulle få mig på fall! I tisdags fick jag provsvaret, dock hade det gått så lång tid från att jag testade mig att jag hade hunn...

Av Robert - 25 januari 2022 00:31


Så hände det som inte fick hända - jag blev sjuk! Hade absolut ingen aning hur det här skulle bli men det som tog stor plats i huvudet var förstås "CORONA". Och bara dagen innan hade jag läst att om man blir så här sjuk så kunde man vara väldigt sä...

Av Robert - 15 januari 2022 17:52

15 januari, ett datum som inte betyder så mycket för många. För dom allra flesta är januari inte mer än en någon form av transportsträcka till ljusare och varmare tider. Januari är för det mesta mörk, kall och snöig. Årets januari är dock ett undanta...

Av Robert - 14 januari 2022 08:44


Ibland tillåter körschemat att göra nåt annat än köra och vas passar då bättre än att ta ett varv runt kärran och ta lite frisk luft? Dom senaste dagarna har ett oväder rasat i dom västra delarna av södra Norrland och det har även märkts även här i...

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards