Aspie behind the wheel

Alla inlägg den 8 januari 2020

Av Robert - 8 januari 2020 21:30

   

För dom som undrar hur jag känner mig idag i kroppen efter första träningen på poledance-studion igår så blev  träningsvärken bara begränsad till magmusklerna - inget rekord i träningsvärk den här gången.

Annars var hela dagen igår helt fri för mig. Jag tog en ordentlig sovmorgon, åt frukost vid klockan 12 och efter lite sysslor hemma som städning så tog jag tillfället i akt att baka!


Bakning tillhör inte vanligheterna här hemma, men dom få gånger jag gör det så är det gott!

Bilderna ovan visar en brownie med chokladkräm på ovansidan, ett superenkelt recept som jag tog ur en gratistidning härom året. Och jag gav den en touch av mint!

Läs längre ner i inlägget för att ta del av mitt tips.




Grundreceptet ifrån gratistidningen kommer här:


200g smör

3 dl strösocker

1,5 dl kakao

1 tsk salt

1 msk vanilinsocker

3 ägg

1,5 dl vetemjöl

Chokladtopp

150 g choklad

1,5 dl vispgrädde


- Börja med att göra chokladkrämen. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden, häll den över chokladen och låt stå i några minuter tills chokladen har smält. Rör ihop till en slät kräm. Plasta skålen och låt stå i rumstemperatur.

- Sätt ungnen på 175 grader. Klä en form på ca 20 x 25 cm med bakplåtspapper

- Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, kakao, salt och vanilinsocker och blanda ihop. Vispa ner ett ägg i taget, vispa till sist ner vetemjölet och blanda ihop till en slät smet. 

- Fördela smeten jämt i formen och grädda mitt i ugnen i 20-22 minuter. Låt svalna.

- När kakan är sval så brer du på chokladkrämen. Ställ brownien i kylen en stund för att krämen ska stelna ordentligt. Skär i bitar, storleken bestämmer du själv.


Viktigt att veta!

Enligt detta recept så ska kakan var inne i ugnen 20-22 minuter. För att jag skulle få den fast och fin på 175 grader i ugnen och inte kladdig som en kladdkaka så fick jag med jämna mellanrum efter att tiden gått ut känna med en sticka hur pass fast den var, vilket tog drygt 15 minuter till utöver dom 22 minuterna. Sen är det förståss alltid du som bestämmer hur du vill ha din brownie, men jag rekomenderar att kolla efter tiden gått ut om den är klar eller inte med en sticka.

Men annars följ receptet och du har nånting gott att se fram emot!


Tips!


När du ska smälta ner choklad som det står i receptet är mitt tips för en mer frisk smak att välja smaksatt mörk choklad, i det här fallet med mint. After Eight är ett hett tips om man gillar det! 

Bara kakao och socker som smaksättare i en kladdkaka eller brownie har blivit tråkigt i längden, tycker jag.


Think outside the box!

Presentation


Välkommen till Aspie behind the wheel! Jag som skriver denna blogg heter Robert och jobbar i kollektivtrafiken som busschaffis.
I denna blogg skriver jag om hur det är att leva med en NPF-diagnos och samtidigt jobba i ett stressigt men roligt yrke

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards